Frontiers
Det har gått elleve år siden forrige installasjon av Voodoo Hill, som er det Frontiers-initierte samarbeidsprosjektet med den italienske gitaristen Dario Mollo og vokal-legenden Glenn Hughes. Mens debuten fra 2000 var melodiøs bluespreget klassisk hard rock, var oppfølgeren «Wild Seed Of Mother Earth» tidvis blytung – utvilsomt det hardeste Glenn Hughes har vært involvert i, i løpet av sin lange og varierte karriere. Denne tredje skiva er en kombinasjon av de to første – gitarriffene er steinharde og soloene er bluesinspirerte – og muligens den beste av trioen. Og ingen skal komme og si at den er hastverksarbeid, selv om de neppe har jobbet med disse låtene i elleve år. Åpningslåta «All That Remains» slår godt an tonen, med et instant riff og Hughes sjelfylte stemme. «The Well» kunne nesten vært med på Hughes’ Black Sabbath-flørt «Seventh Star» (Pussig nok er Mollo kanskje mest kjent for samarbeidet med en annen Sabbath-vokalist, Tony Martin, i The Cage), mens den Zeppelinske «Underneath And Down Below» med sitt majestetiske riff er blant skivas aller sterkeste kort, ved siden av avsluttende «Last Door». Selv om Dario Mollo er en gnistrende gitarist, hovedlåtskriver og hjernen bak, er likevel Glenn Hughes stjerna her – man overskygger rett og slett ikke en stemme av et slikt kaliber uansett. Er du fan av Hughes eller drivende klassisk tung rock, er «Waterfall» absolutt verdt å sjekke ut – vi skulle gjerne sett Voodoo Hill på en scene snart, men ingenting tyder på at det kommer til å skje, så vi får klare oss med skivene, og se frem imot konsertene og skiva Hughes skal gjøre med Doug Aldrich så lenge.
3,5/6 | Geir Amundsen
Utgivelsesdato 16.oktober 2015