EagleVision
I 2018 feiret The Cure sitt 40-årsjubileum, og fans i London hadde i fjor mulighet til å overvære to totalt forskjellige konserter på to totalt forskjellige steder med totalt ulik stemning i løpet av to uker. Begge disse konsertene er nå ute i flere formater, både separat og samlet, på BluRay, DVD og CD, men det du bør gå for om du er fan er boksen som inneholder begge konserter – for da får du servert nærmere seksti låter totalt. Greit nok at The Cure-fans er godt bortskjemt med lange konserter på rundt tre timer, men dette er en utgivelse som de fleste vil bruke mer enn en kveld på å fordøye.
Den første konserten, «Curætion-25» må være en av de mest intime showene The Cure har spilt noensinne – den er innspilt i Royal Festival Hall i sør-London, en konsertsal som ikke tar mer enn 2700 tilskuere. Temaet for kvelden er både enkelt og genialt – de spiller en låt fra hver av de tretten studioskivene de har lagd, hvor de starter med «Three Imaginary Boys» fra debuten, midtveis gjør de deretter to nye og uutgitte låter («It Can Never Be The Same» og «Step Into The Light» – spesielt førstnevnte føles som klassisk The Cure) før de i reversert rekkefølge spiller en låt til fra hver av de tretten skivene, noe som fører til at de tilslutt ender med «Boys Don’t Cry» som tjueåttende låt. Her graver de dypt i reportoiret, og kjører et 2,5 timers sett som er nesten kjemisk renset for singelhits. Det er ihvertfall få av de lystige poplåtene deres. Stemningen her er ganske mørk og psykedelisk, men sjefen sjøl, Robert Smith, ser ut til å hygge seg med å spille et såpass alternativt sett på en så liten scene, og synger like bra som han gjorde for førti år siden – selv om han i disse dager ser mer ut som en slags bizarro-Olaug Bollestad fra hælvete.
Den andre konserten, «Anniversary» er i sterk kontrast innspilt i utendørs i fullt dagslys, foran 65000 fans i Hyde Park i London, på en diger og naturlig scene omgitt av trær, hvor de starter med publikumsfavorittene «Plain Song» og «Pictures Of You». Setlista her ligner mer på det de spilte på Øyafestivalen i sommer, et mer publikumsvennlig sett med hiter som «Lovesong», «Inbetween Days», «Just Like Heaven» og «Friday I’m In Love», selv om de naturligvis ikke skjemmes over å kjøre de litt dypere sporene for hardcorefansen, som «Shake Dog Shake», «Burn» (fra filmmusikken fra «The Crow»), «From the Edge of the Deep Green Sea» eller «Grinding Halt». Lyssettinga her er ekstremt bra, og det har også latt seg gjengi ypperlig på denne utgivelsen. Produksjonen er såpass utsøkt at man gremmes over at man ikke var til stede i Hyde Park, men takker høyere makter for at HD-video når gjør at man kan nyte konserten i egen stue.
Det har nå gått elleve år siden forrige studioskive «4:13 Dream», og den neste ser stadig ut til å la vente på seg, men her har du i mellomtiden et par smakebiter av ny musikk samtidig som du får en grundig reise gjennom The Cure’s historie gjennom 40 år. Er du fan, så er denne boksen nærmest et obligatorisk innkjøp. Den koster riktignok noen kroner, men det er jo snart jul!
5/6 | Geir Amundsen
Utgivelsesdato 18.oktober 2019