Kategorier
Nyheter

Myles Kennedy | The Ides Of March

De som forventer en prolongasjon av Kennedys skumrende og akustiske solodebut fra 2018 er dømt å føle skuffelsen svelle i første møte med ”The Ides Of March”.

Napalm

De som forventer en prolongasjon av Kennedys skumrende og akustiske solodebut fra 2018 er dømt å føle skuffelsen svelle i første møte med ”The Ides Of March”. Etter sigende ønsket Alter Bridge-vokalisten å uttrykke seg som elektrisk gitarimprovisator denne gang; man forstår behovet, gitt at Kennedy først og fremst er gitarist med engasjement i to band hvor solistrollen tilfaller henholdsvis Mark Tremonti og Slash. ”The Ides Of March” forarbeides i klassisk powertrio-format, og stiller kompositorisk fjærlett sammenlignet med ”Year Of The Tiger”. Flere av låtene ville blitt akseptert i AlterBridge, dog gitt hardere slagside. Ikke minst gjelder så et fantastisk og dramatisk tittelkutt, ekvivalent med platehøydepunktet. Stykket intonerer i vever, akustisk tråd med gitarfiguren fra Stings ”Shape Of My Heart”, og bygger gradvis og emosjonelt til et svulstig legato-refreng med progressive etterdønninger og ditto besnærende, østlig influert melodikk. Bautaen huser dessuten platas fineste gitarsolo, og skal videre påskjønnes for sømløs utgang, med fiffige toneartkantringer. Episk tungrock blir neppe veldig mye bedre enn dette i 2021…

Øvrige fortrinnlige rockeglimt deponeres av ”Wake Me When It’s Over”, gitt programmets heftigste refreng-sangharmonisering, sant et jagende riff i lett Ace Frehley-ånd, den fordringsløse celebreringen av 70-tallets tungrock-giganter i ”Tell It Like It Is” og blues/gospel-avslutningen ”Worried Mind”. Plastikk-country-nummeret ”Moonshot”, gyselig banale og fortrøstningsfulle ”Wanderlust Begins” samt oppstemt halvstupide ”Sitting Through The Fire”, plassert på rekke og rad i siste halvdel av skiva, forringer totalopplevelsen.

3,5/6 | Geir Larzen

Utgivelsesdato 13.mai 2021