Frontiers
Den norske vokalisten Issa har vært en del av Frontiers´ artiststall siden 2010, og er nå ute med sitt sjuende album, «Lights Of Japan». Oppskrifta er den samme; klassisk heavy og melodiske riff fra start til mål. Isabell Martin, som hun egentlig heter, har levert gode skiver hele veien, så forventningene er deretter når «Lights of Japan» nå er ute. At hun besitter en stemmeprakt vi kan misunne henne er ingen underdrivelse, og den er fortsatt intakt og vel så det. At denne dama ikke har nådd ut til et større publikum er meg en gåte!
Nuhvel. Brorparten av låtene på skiva er skrevet av ektemann James Martin og hans bror Tom (begge tidligere medlemmer av engelske Vega), og er velkjent klassisk AOR med catchy riff og gode melodier. Det er rett på sak allerede fra start, i låta «Live Again», med synth-riff og synkoper i fleng, akkurat slik vi liker det. Platas sterkeste kort kommer som tredjespor, i form av låta «Seize The Day», med et riff som setter seg umiddelbart. Når vokalen på refrenget er til 20 i stil, er det bare å lukke øynene og nyte. Herrefred for en stemme damen innehar! Melodilinja på refrenget til «Moon Of Love» er også iørefallende, og inviterer til gjentakelse. Og sannelig får vi en saksofonsolo også. Herlig! Gjennomgangstonen i skivene til Issa, er derimot at de sterkeste låtene mangler. Det er sporadiske elementer av storhet, men de aller største øyeblikkene lar vente på seg. Det forløsende riffet, eller den gåsehudfremkallende melodilinja føles å være nær, men man kommer ikke helt til mål. Så også denne gangen, men «Lights Of Japan» er virkelig verdt en innlemmelse i platesamlinga.
Produksjonen er i velkjent Frontiers-ånd, noe som vitner om kvalitet, men det må sies at den produksjonsmessig faller fint inn i gryta der litt for mange skiver fra selskapet ligger og godgjør seg fra før. Det blir mye fokus på Frontiers´ oppskrift i flere av anmeldelsene vi skriver for tida, og denne blir inget unntak. Likevel er det musikken som skal ligge i førersetet, og låtene er fengende fra start til mål, og utførelsen er upåklagelig.
4/6 | Jan Egil Øverkil
Utgivelsesdato 20. januar 2023