The Chocolate Frog Record Company
30 år etter at Fish startet sin solokarriere startet med “Vigil in a Wilderness of Mirrors” kommer altså albumet som avrunder mannens karriere, i hvert fall som plateartist. “Weltschmerz” er et album som har vært på gang i flere år, men som av ulike årsaker har blitt gjenstand for flere utsettelser. Tilbake i 2018, da Fish var på turné for å markere at hans siste album med Marillion, “Clutching at Straws”, var 30 (eller rettere sagt 31?) år, fikk vi servert “A Parley of Angels”, en EP som inneholdt tre nye låter som alle er inkludert her. Når skiva nå endelig foreligger, og som til og med er blitt et dobbeltalbum, er det derfor gledelig å melde at albumet i all hovedsak innfrir forventningene.
Som på Fish sine to foregående studioutgivelser, “13th Star” (2007) og “A Feast of Consequences” (2013), er det bassist Steve Vantsis, som er ansvarlig for brorparten av låtskrivingen. På flere av låtene har også Robin Boult, gitaristen som har vært tilnærmet fast innslag i bandet til Fish de siste tre tiår, bidratt som låtskriver, mens John Mitchell (Kino/Arena) er ansvarlig for den sterke balladen “Garden of Remembrance”. Fish sine tekster holder som vanlig et høyt nivå, og det er tydelig at mannen som for lenge siden åpnet en låt med tekststrofen “I’ve got a reputation of being a man with a gift of words” har evnen som tekstforfatter i behold også i 2020. Albumet er velprodusert, og man hører godt at det er lagt ned mye arbeid i arrangementene. Trommis er Craig Blundell, mannen som de senere år har spilt med størrelser som Steven Wilson og Steve Hackett, og blant gjesteartistene finner vi David Jackson fra Van der Graaf Generator, som bidrar med en saksofonsolo.
Albumet har altså blitt en dobbelskive med 10 spor, og med ganske nøyaktig 42 minutter spilletid pr CD, eller drøyt 20 minutter pr vinylside. Nettopp den lange spilletiden er både en fordel og en ulempe for albumet. Jevnt over er låtene gode, men innimellom store høydepunkt som “Rose of Damascus”, en nydelig sak på et kvarter hvor arrangementet med akustisk gitar, strykere, kor og “spoken word” virkelig sitter, er det enkelte spor jeg får litt b-sidefølelse av, og et par låter sliter jeg litt med å forstå hvorfor skal vare over 10 minutter. “Little Man What Now?” er en meget bra låt, og etter min mening det beste sporet fra 2008-EP’en, men kunne med fordel vært kuttet ned flere minutter.
Fish skal få lov til å takke av etter lang og tro tjeneste med “Weltschmerz”, et album som etter min mening ikke havner helt øverst når solokarrieren hans skal oppsummeres, men som nok snuser på en pallplass bak nevnte “Vigil…” og “Sunsets on Empire”. Forhåpentligvis får vi muligheten til å oppleve en god del av låtene live, og at de annonserte Norgeskonsertene neste oktober (og som allerede er blitt utsatt et år) finner sted. De siste gangene Fish har besøkt oss med et ferskt studioalbum i bagasjen har i hvert fall dét materialet gitt meg mye høyere utbytte enn når det mimres over gamle Marillion-klassikere fra scenen.
Utgivelsen foreligger i tre ulike versjoner; dobbel vinyl, “vanlig” 2CD, samt en luksus-utgave med en 100-siders bok fullstappet med artwork fra Mark Wilkinson, en blu-ray med videoer og intervjuer i tillegg til de to CD’ene med musikken. Albumet bestilles fra Fishs egen hjemmeside.
4,5/6 | Terje Nygård
Utgivelsesdato 25.september 2020