Treat | The Endgame

Frontiers

Stockholmarna från Treat er tilbake med sitt fjerde album etter gjenforeningen av bandet for drøyt 15 år siden, og har frem til nå prestert å forbløffe både fans og kritikere med tre strake innertiere av noen album som langt på vei valset over de fem skivene de lagde på 80-90-tallet. Fire år har gått siden «Tunguska» i 2018, bassist Pontus Egberg har forlatt skuta og blitt erstattet av Nalle Påhlsson, som også spilte på monstercomebacket «Coup de Grace» fra 2010. Men Treats nøkkelperson er utvilsomt gitarist og med-produsent Anders Wikström, som har skrevet samtlige låter, samt at vokalist Robert Ernlund, som har hengt med helt fra starten, synger bedre enn noensinne. Kred må også gå til bandets nå faste produsent Peter Månsson, som har gitt «The Endgame» en sensasjonelt bra og glassklar lyd, med trøkk i både komp og gitarer, og veldanderte lag med vokal langt frem i miksen. (Glem det, alt er langt frem i miksen!)

Det er noe naturstridig i at et band som har eksistert i 40 år skal lage sine tre suverent beste skiver så langt ut i karrieren, men forsyne meg triller de ikke ut med en fjerde kanonskive på rad, for det er nesten ingenting å pirke på her. Det er tolv strålende låter, meget velskrevne og godt fremført, og de fleste av typen positive og energiske tempolåter som gir deg lyst til å slenge knyttneven i været og hodet bakover og kauke med av full hals på allsangrefrengene. Det er nesten meningsløst å dra frem en låt fremfor en annen, men prøv «Rabbit Hole» som utenom saftige og fengende melodier også har en overraskende vending halvveis, hvor alt brått blir mørkt og dramatisk. Mesterlig gjort! Og «Carolina Reaper» er aldeles fantastisk. Og «Dark To Light» skiller seg også positivt ut med en helt annen og mørkere stemning enn de fleste andre låtene. Og, og, og…!

Skal man pirke litt, kan man muligens hevde at skiva tidvis dabber ørlite av på andre halvdel (men det måtte jo skje!), og at det ikke skal store omarrangeringer til før balladen «Magic» befinner seg i fullt boyband-territorium. (Men er den fengende? Åh jada.) Og ja, coveret er stygt.

Sverige har nå fullstendig herredømme over denne sjangeren av rocken, og Treat legger nå lista svært høyt for band som H.e.a.t og Eclipse – de må virkelig levere gull denne gangen om ikke «The Endgame» skal bli stående igjen som Årets Skive 2022 innen melodisk hard rock.

5,5/6 | Geir Amundsen

Utgivelsesdato 08.april 2022