Kategorier
Nyheter Skiver

The Flower Kings |  Look At You Now

Det kan synes lett å parafrasere tittelen på Kaipas andre og beste album, «Inget Nytt Under Solen», i møte med ferske The Flower Kings-album, men faktum er at svenskene ikke trenger å bevise noe som helst, ut over et kompositorisk idégrunnlag som , på sitt ypperste, peker nese til brorparten av samtidige symfonisk-progressive rockeensembler.

Inside Out Music

Det kan synes lett å parafrasere tittelen på Kaipas andre og beste album, «Inget Nytt Under Solen», i møte med ferske The Flower Kings-album, men faktum er at svenskene ikke behøver å bevise noe som helst, ut over et kompositorisk idégrunnlag som, på sitt ypperste, peker nese til brorparten av samtidige symfonisk-progressive rockeensembler. Bandet bevilget klokelig en pust i bakken etter ujevne «The Sum Of No Evil», dernest i kjølevannet av substansielle «Desolation Rose», og har i nyere tid levert utelukkende gode plater, med «Islands» som senit. «Look At You Now» inspireres av menneskets søken etter fred, kunnskap og sinnsro, og allerede her velter skepsisen opp i meg. Roine Stolt komponerer sine beste stykker når han spenner den stilistiske buen og forener folke- og kirkemusikk med storskalarock, gjerne i fiffige sjatteringer av moll. Blomsterkongenes minst interessante arbeider, eksempelvis «Paradox Hotel» og «Banks Of Eden», innestår medgjørlig, opportunistisk og solvarm tidtrøyte, og det er eksakt slik årets plate intonerer, med gjespende kjedelige «Beginners Eyes». Du kan implementere all verdens instrumenteringsakrobatikk eller metrisk spenst uten at så gjør bot for et undermåls melodigrunnlag, tuftet på arven etter oversukret Yes-modul. Høy lighterføring hefter ved neste spor, apologetiske og komplett begivenhetsløse «The Dream». Med sådan såpekokt plateinnledning vet man instinktivt at «Hollow Man» vil lodde dypere, selv om heller ikke denne lever opp til forventningene. Stykket representerer imidlertid noe Stolts mannskap, denne gang inklusive briljante Lalle Larsson på klaviatur, burde gjøre mer av, nemlig å skjele til vaudeville og Queen, med egalitær fynd. «Mother Earth» knytter ad til «Flower Power»- og «Space Revolver»-æraen, nydelige «The Queen» bringer renessansen inn i Stolts tonedialektikk (i slike øyeblikk ligger The Flower Kings nærmere Focus enn Yes), mens «Scars» omsider øser av nordisk folkemusikk og europeisk kirkemusikk, på rockefertil bunn. Disse tre, pluss gravitetiske og sologitarblendende «Stronghold», forsvarer plateinvestering overfor de med godt voksen blomsterkongebeholdning, trass geriatriske «Day For Peace» og et vasstrukkent tittelkutt. Ett er sikkert: «Look At You Now» blir ikke et The Flower Kings-album jeg tilbringer mye tid med.

3.5/6 | Geir Larzen

Utgivelsesdato 08. september 2023