Av Tom Beaujour & Richard Bienstock | St. Martins Press
Det er liten tvil om at Los Angeles på 80-tallet var rockens hovedstad, og en helt ny musikksjanger oppsto i miljøet rundt rockeklubbene på Sunset Strip i Hollywood. Det har blitt kalt Hair Metal, Glam Metal, puddelrock eller bare rett og slett 80-talls hardrock. Denne boka består av over 200 nye intervjuer med medlemmer av Van Halen, Mötley Crüe, Poison, Guns N’ Roses, Skid Row, Bon Jovi, Ratt, Twisted Sister, Warrant, Cinderella, Quiet Riot med flere, pluss artister som Ozzy Osbourne, Lita Ford og Alice Cooper – og Slipknots Corey Taylor har skrevet forordet. Boka tar for seg sjangeren fra starten på sen 70/tidlig 80-tall, men det er nesten like mye et sosialstudium av kanskje det mest elleville tiåret i rockens historie, som hadde en massiv innflytelse på amerikansk – og internasjonal – popkultur.
Her får du detaljerte beretninger fra de som var til stede om Slashs prøvespilling med Poison, om hvordan Michael Jackson rappa klesstilen til Warrant, om W.A.S.P. og Mötley Crües første konserter, og om hvordan Axl Rose kjeppjaga David Bowie nedover Sunset Strip. Vi går tilbake i tiden før platiniumsplatene, da de fleste musikerne i Los Angeles bodde i garasjer eller kummerlige ettromsleiligheter og stjal med seg toalettruller fra managementet – om de hadde et. Vi får høre ikke bare fra musikerne, men også fra de andre i miljøet som managere og journalister, produsenter og kostymedesignere, fotografer og klubbeiere, plateselskapsfolk og kjærester i en tid da det var helt greit å kle opp kvinner i undertøy og hundehalsbånd, ha de i bur på scenen og generelt være bruksgjenstander uten at noen, ikke engang kvinnene selv, syntes det var noe galt i det. Det var en tid hvor sexismen og misogynismen fikk fritt spillerom, noe de færreste av de involverte ber om unnskyldning for – det feies tilside med at «Sånn var det på den tida!»
Å lese denne boka føles også litt som å se på «Titanic»-filmen – det er høy stemning og fokus på champagne, kokain & naked chicks on all fours i første halvdel, mens isberget/grungen nærmer seg nådeløst uten at de er klar over det – men det er vi lesere. Ironisk nok har de fleste av bandene som intervjues her blitt gjenforent etter at grungebølgen hadde dødd ut, og flere av de trekker like mange fans til konsertene sine nå som de gjorde på storhetstiden.
En annen ting som slår en, er hvor incestuøst miljøet var på 80-tallet – alle kjente hverandre og hadde et vennskapelig konkurranseforhold, og alle hadde vært i band med alle, bandbesetningene var tilsynelatende konstant roterende. Nevn to tilfeldige band fra den perioden, og det er enorme odds for at ett medlem fra det ene bandet har spilt sammen med noen fra det andre bandet. (Mr. Big og Guns N Roses? Skid Row og Bon Jovi? Alice In Chains og Pretty Boy Floyd? Jadda.) Det fremstår nærmest vilkårlig hvilke fire-fem musikere som tilfeldigvis var i bandet idet de spilte inn debutskiva si og deretter for evig og alltid feilaktig ble omtalt som «orginalbesetningen».
Men har du interesse av denne musikksjangeren, så vil du garantert lære masse nye funfacts om epoken. Forfatterne og musikkjournalistene Tom Beaujour & Richard Bienstock vet hva de prater om, og 95% av boka er sitater fra de som var der og da. Fascinerende, lærerikt, lettlest og tidvis pinlig – og ikke minst ekstremt underholdende. Anbefales.
5/6 | Geir Amundsen
Utgivelsesdato 16.mars 2021