Inside Out
Som nestor Ton Scherpenzeel redegjorde for sist vi hadde ham i tale så smuldret Kayak opp innenfra etter rockeoperaen ”Cleopatra”; disintegrasjonen skulle vise seg å være et hendig uhell, da komponisten, i stedet for å resignere, trommet sammen flunkende ny kvintettbesetning og herigjennom vinket midlertidig farvel til storskalaformatet. 2018-comebacket ”Seventeen” proklamerte et revansjesugent band, tuftet på Kayaks singulære parametere av progressiv rock og popmelodisk intelligens. Ikke før var fansens begeistring vekket så kom meldingen om Scherpenzeels hjerteinfarkt, og etter en kort rekonvalesens, innmeldte hollenderne turnéplaner, før en gitt pandemi stengte verden. Angjeldende Kayak-konstellasjon, som for øvrig teller trommeslager Hank Eijkenaar igjen, vokalist Bart Schwertmann og eksilsvensken Krustoffer Gildenlöw, vet å snu motgang til vinning, og nyttet fjoråret til å komponere og forrette en oppfølger som jafser stilistisk enda bredere enn forgjengeren. ”Out Of This World” klinger ugjendrivelig Kayak, men gestalter samtidig en bandsynergi som nok har vært på hell siden Pim Koopmans plutselige død i 2009. I likhet med ”Seventeen” utstedes ”Out Of This World” i dobbeltformatert vinylformat, med en spilletid på 70 minutter. Man kunne stundom ønske et mer kvalitativt renskåret album, trass i en underminering av det essensielle variasjonsaspektet, men her presenteres like fullt en håndfull rockekomposisjoner som ærer Kayak- arven på entusiastisk og karakterfast vis. Et fantastisk tittelspor av klassiske pianofigurer, melodiske sanglinjer, symfonisk dynamikk, dramatisk- romantisk interludium og storslagen vokalharmonikk manifesteres som den rene gave til fansen; så meget så at stykket, sømløst og elegant, nytter deler av ”Chance For A Lifetime” fra ”Royal Bed Bouncer”-albumet som direkte sitat. Interessant nok fører samme perle et progressivt ostinat som påminner Deep Purples ”Step By Step”. ”Under A Scar” forener ettertenksom balladeform med mollstemt disko-tonalitet og dramaturgisk teaterrock, mens ”Critical Mass”, ”Red Rag To A Bull”, alvorstunge ”A Writer’s Tale” og rulleteksten ”Ship Of Theseus” frir musikknonchalant og inderlig til bandets symfoniske kjernetilhengere. Av repertoarets mindre komplekse forekomster skal ”The Way She Said Goodbye” og morsomme ”Traitor’s Gate” aksentueres, mens man hopper bukk over dvaske ”Waiting”, ”As The Crow Flies”, ”One By One” og surrealistisk dårlige ”Cary”. På dommens dag hedres Kayak for å være det progressive rockebandet som – naturlig og utvunget – maktet å inkorporere popmusikalske grep i egne arbeider, uten å skifte ham. ”Out Of This World” danner i så måte et flott, om enn ikke maktpåliggende tilslag til bandets imponerende etterlatenskaper.
4,5/6 | Geir Larzen
Utgivelsesdato 07.mai 2021