Freshtea
Sier jeg klassisk hardrock med referanser til Black Sabbath og Rainbow er det lett å tenke seg retrobølgen med fokus på tidlig syttitall. Greit, Rainbow eksisterte i en begrenset periode, men tenk dere dette blandet med sent åttitalls episk Black Sabbath, samt en dæsj Malmsteen og Maiden. Jeg kan nevne flere, men med disse referansene ønsker jeg å få frem at vi her har et storslått album med gode låter og arrangementer. «Elle Est Mort» er en akustisk instrumental som får meg til å tenke på Django Reinhardt. Når første ordentlige låt «Deadly Nightshade» setter i gang tenker jeg umiddelbart episk svensk metal med Candlemass i spissen, noe låtskriver Henrik H. Kaupang bekrefter i intervjuet i mars-nummeret av NRM. Nevnte låt sammen med «The Day The Sky Exploded» er mine favoritter sammen med del tre av «The Monsoon Suite», «A Stone For The Bodies Not Found”. Denne Suiten tar for seg Vietnamkrigen og “A Stone…” er en svært stemningsfull avslutning på plata. Dette er første plate som er en riktig bandskive, da de tre første ble gjort av Henrik alene, sammen med nå avdøde produsent Chris Tsangarides. Og jeg synes det har gjort noe friskt med Hex A.D. Jeg liker virkelig tyngden og drivet til bandet, i tillegg til gode låter selvfølgelig. Det at trommene heller holder igjen tempoet med groove i god Vinnie Appice-ånd, fremfor å løpe lekende avgårde er for meg noe som gjør dette bandet så riktig. Akkurat dette var kanskje mer fremtredende på forrige skive, men det er likevel lett å høre samme tankegang her. Jeg tør påstå at vestfoldingenes fjerde plate kan løfte dem et steg videre. (Intervju med Hex A.D. her!)
5/6 | Ronny Østli
Utgivelsesdato 21.februar 2020