Santasma Records
Det hører til sjeldenhetene at noen får til balansegangen mellom metal og pop så vellykket og over så lang tid som svenskene i Ghost. Samtidig er synet på bandet svært splitta i deres generelle nedslagsfelt; det er få som trigger like store ord i begge ender av diggeskalaen – noe som i seg sjøl er et kvalitetstegn i min bok. Sjøl er jeg følgelig av dem som omfavner bandets generelle virke, og særlig har jeg latt meg imponere av hvordan de også kan ta nært sagt en hvilken som helst låt og sette sitt eget stempel på den, som den lekre mollversjonen av Harrisons «Here Comes the Sun» fra noen år tilbake.
Nå foreligger bandets (enklest å si, men Ghost har alltid vært og vil alltid være Tobias «Papa Emeritus» Forge m/backing) nye EP, og sannelig er det en håndfull smått obskurt utvalgte låter som spøkifiseres, til glede for nye lyttere. Jeg må innrømme meg å ha vært mest spent på deres vri på kanskje min egen Maiden-favoritt; «The Phantom of the Opera», hvilken jeg synes de fikser både å sette særpreg på og yte respekt overfor originalen på ein framifrå måte – uavhengig av at Paul Di’anno har gått ut med at han synes den ‘suger’. Det er vel dog drøyt 40 år siden hans oppfatninger ble tillagt noen form for vekt. Ellers gjøres kule versjoner av Televisions «See No Evil» og The Stranglers’ «Hanging Around», men indrefileten kommer med en herlig variant av Genesis-hiten «Jesus He Knows Me», hvor Forges evne til å få fram ei låts indre styrke i sitt eget bilde slår ut i full blomst. Lekkert! Siste låt denne gang er kanskje den minst vellykkede, men isolert sett også en helt kurant versjon av Tina Turners «We Don’t Need Another Hero» – det er bare det at ingen andre kunne synge denne etter henne.
Alt i alt en herlig liten sak fra Ghost, med uventede valg utført av et knalldyktig band med et herlig særpreg, og det hele servert i et tight, luftig og moderne lydbilde. Me delectat!
5/6 | Wilfred Fruke
Utgivelsesdato 26. mai 2023