Pride & Joy
I fjor proklamerte jeg høyt at norsk AOR var i full frammarsj igjen, med band som Zelbo og Memoria Avenue fremst i turnébussen. Det ser ut til at 2022 får noen bidrag i så henseende også, og her kommer Days Of Wine med sitt bidrag. Medlemmene er nok godt kjente navn for den som har vandret i Oslos musikkmiljø eller lånt øre til lignende artister de siste 30 årene eller deromkring. Vi finner navn som Leif Digernes (Stuntbandet), Leif Johansen (21 Guns, Phenomena, a-ha), Geir Digernes (Stuntbandet, Sons Of Angels), Tom Sennerud (Stoneflower, Diezel) og Jon Johannessen (Stoneflower, Diezel, Tekrø´s Kingdom) i besetningen, så forventningene blir dermed deretter når man setter på plata for første gang. Medlemmene har i mange år frekventert Oslos livescene, og bestemte seg for å endelig spille inn musikk sammen. Sånn sett blir det en godt lagret vin vi blir servert. Låtene er basert på Leif Johansens tekster, og har klare røtter i 80-tallets AOR, selv om man aner elementer av musikk som er eldre enn det også, uten at det skal kunne brukes mot de. Vi møtes i døra med glass vin, samt et sløyt riff i låta «Seven Days In Love», ei låt som sender tankene i retning Rolling Stones i AOR-drakt, noe som låter fryktelig iørefallende. Spesielt trommis Geir Digernes og gitarist Sennerud mistenkes for å ha brukt Charlie Watts og Keith Richards som inspirasjonskilder når de spilte inn sine respektive spor. «Spread Your Wings» er nok et strålende eksempel på god melodiføring, både i riff og melodi. Refrenget er kraftig iørefallende, og innbyder til gjentakelse om og om igjen.
Johansen og Johannessen står for mye av låtmaterialet, men vi møter også navn som Ronni Le Tekrø, Hans Olav Solli (Sons Of Angels) og Marius Müller på komponistsida. Sollis bidrag kommer på låta «Healerman», med et nydelig refreng. Første singel fra skiva var «My Last Kiss», og leveres i en odd-time taktart (7/8, for å være nøyaktig), noe som må sies å være sjelden vare i AOR. For en sucker for odd-time som meg, er det en deilig følelse å få det i AOR-segmentet innimellom også. Spillemessig er det ingenting å trekke for, det er rutinerte ringrever vi har med å gjøre, men kanskje man skulle ønske seg et krumspring eller to underveis? Vi vet jo at disse gutta har vært ute en vinterdag før, og vet å traktere sine respektive instrumenter. Sistespor og tittelkutt «Days Of Wine» har et enkelt, men effektfullt riff, og nok et godt refreng, og med de siste toner fra fem voksne herrer, er det en glede å høre at det leveres i norsk AOR også i år. Vi gleder oss til fortsettelsen. Skål!
5/6 | Jan Egil Øverkil
Utgivelsesdato 20.mai 2022