Voices Of Wonder Records
De standhaftige bakgårdsjentene seiler i velfortjent medvind på sine eldre dager. En større befolkningsappell tilskrives et par dokumentarfilmer som har latt publikum lære musikerne å kjenne, men går man bandets katalog nærmere etter i sømmene avdekkes sågar en kvalitativ forhøyning fra og med «Death Before Compromise». «In Lust We Trust» er Backstreet Girls’ fjerde strake albumtriumf, etter en ujevn og rutinepreget periode fra midten av 1990-tallet frem til nevnte 2014-revansj. Alle liker ubendige outsidere, men gunsten falmer fort om det aldri leveres, og årets plate følger opp «Normal Is Dangerous» på eksemplarisk vis. Bandets nyere låter tuftes på gitarostinater og akkorder av langt mer spennende og nyansert art enn man en tid mistenkte kvartetten kapabel til. Petter Baarli opplever en ny vår som musikalsk initiator, og med suverent titulerte «Beef Chop Suicide» tar bandet seg tid til å bygge stemning og dramaturgisk spenning under en plateintonasjon som ligger tettere opptil Led Zeppelin enn AC/DC. Låtens kreative struktur og dynamikk bibringer det best tenkelige prospektkortet Backstreet Girls kan skilte med kontra ny plate. Sløye, melodiske «Waste Side Story» danner skoleeksempel på Backstreet Girls i pop-punk-injisert The Rolling Stones-modus, mens baktunge «Too Cool For You» høster driftig «Stiff Upper Lip»-intertekstualitet, samt fin og uvanlig gitarsolo. Andre nevenyttige spor faller i form av tette, temposterke og selvforklarende «Boogie Woman», «Rocky Lee» og «Not Sorry At All», før Baarli henter inn moll-bestandig akkord til finaledrønnet «Doomday Hell». Denne, og forrige plateavslutning «Motorhellway», eksemplifiserer noe dagens AC/DC og Backsteet Girls bør gjøre mer av: Å åpne rock’n roll-formularet for episk alvor. Som jeg konkluderte i 2019: Backstreet Girls har just tilvirket en av karrierens ypperste plater.
4.5/6 | Geir Larzen
Utgivelsesdato 8. september 2023