DoingBeing Records
Bandets to foregående skiver var begge ganske progressive, men på denne nye utgivelsen har de beveget seg mer tilbake til de tidligere skivene, men kortere og mer instante låter og fengende refrenger, uten at de kan kalles et popband av den grunn. (Faktisk er det få band jeg sliter mer med å kategorisere enn nettopp Von Hertzen Brothers.) Jeg måtte google hva «murmuration» egentlig er, og det viste seg å være bevegelsene til store mengder av fugler som flyr hurtig og synkront i flokk, som coveret illustrerer.
Albumet sparker i gang med et hoggende gitarriff på «The Relapse», og trommis Sami Kuoppamäki (også kjent fra Stratovarius og Apocalyptica) setter et høyt tempo før Mikko Von Hertzens karakteristiske og varme stemme kommer inn. Påfølgende «A Good Life» er kanskje den mest progressive låten her, men klokker bare inn på 3.32 minutter – en vakker låt og blant de roligere på skiva. Førstesingel «Starlings» er en instant klassisk Von Hertzen-låt, og demonstrerer de glimrende koringene som store- og lillebror Kie (gitar) og Jonne (bass, keys) også klarer å levere på scenen. Så har vi lystige «Ascension Day», lett den mest fengende poplåten vi har hørt fra brødrene på mange, mange år. Og vi registrerer at på denne skiva er det færre gitarsoloer enn vi er vant med, men desto mer saxofon og keyboards.
Det blir litt mørkere i andre halvdel, men det er flere roligere låter her som treffer godt i hjerterota – både den høytsvevende «Beneath The Silver Stars» og pianoballaden «Separation» er helt nydelige, og står i skarp kontrast til «Snowstorm», en tung og nedtunet låt som kan minne om nyere Opeth. Skiva ender på en höjdare med «Wait For Me» som bygger seg opp til fullt panorama, med kanskje Mikkos beste vokalprestasjon.
Von Hertzen Brothers har et unikt særpreg og en eklektisk variasjon i musikken som gjør dem umulig å putte i bås. Men de evner å treffe fansen rett i hjerterota med sin emosjonelle musikk med innslag av både progressiv rock, classic rock, punk og folk, oftest med den mollstemte melankolien som kjennetegner nordisk folkemusikk. Likevel finner jeg bare èn vettug forklaring på at et band som f. eks. Muse fyller Telenor Arena, mens Von Hertzen Brothers knapt finner det økonomisk forsvarlig å legge turen til Norge – og det er at det ene bandet er britisk og det andre er finsk.
«In Murmuration» traff meg ikke på første gjennomhøring, men etter å ha gitt den tid og oppmerksomhet har den vokst kraftig, og den har i skrivende stund inntatt plassen som brødrenes beste siden «Nine Lives» fra 2013. Sjekk den ut nå. (Intervju med Mikko i neste nummer? Ok da!)
5/6 | Geir Amundsen
Utgivelsesdato 25. oktober 2024