ear Music
Et akustisk-diskografisk mellommåltid fra kanadiske Saga, formodentlig pandemisk initiert, fortoner seg langt mer spennende enn først antatt, hvor gevinsten avviker sterkt gjengse strippete coverlåtutgivelser. Prosjektets kvalitative ærend innmeldes momentant i åpningsskrellet ”The Pitchman”, opprinnelig fra 1983-albumet ”Heads Or Tales”, hvor stykket næres musikalsk komplekst og bredlemmet, fritatt 80-tallets klinisk- doktrinære normfordringer. Resultatet understøtter Sagas ubestridelige skyld til Gentle Giant, sangharmonisk og riff-figurativt, så vel som i en rik instrumentering av klarinett, trekkspill, piano, mandolin og fiolin. Flere av herværende nyinnspillinger, eller snarere nyfortolkninger, overgår originalversjonene med god margin, i forløsning av materialets progressive immanens. ”The Perfect Time To Feel Better” danner en smakfull og uforutsett suite av ”Time To Go”, ”The Perfectionist” og ”We Hope You’re Feeling Better”, overdratt nydelig orkestrering for cello og fioliner, mens ”Footsteps In The Hall” utlever et potensiale som rocka renessansestykke, etter lærdom fra Jethro Tull og Gentle Giant. Sistnevnte tilhører ”Symmetry”s andre potpurri, ”The Right Side Of The Other Hall”, hvis komplekse instrumentalsekvens sogner til albumets mest fyllestgjørende øyeblikk. ”Tired World”, debutalbumets mektige finale, runder følgelig av en overraskende potent engangsforeteelse som, mot normalt, faktisk gjør Saga en tjeneste.
4,5/6 | Geir Larzen
Utgivelsesdato 12.mars 2021