FriskPustRecords
Vel. Her er svaret. Og du søte joker. Helt fra introen på åpningslåten «Select 2 Players» til avslutningen med «Rube Goldberg Machines» har produsent Sivertsen fanget råheten på scenen til de grader. Bandet låter faktisk like kult som de gjør på ordentlig.
For de som fortsatt ikke har fått det med seg: Pil & Bue består av Petter Carlsen på gitar og vokal og Gøran Johansen på trommer. På studioinnspillinger kan man lett fylle på med bass, men fra scenen, med bare to musikere, er duoen avhengig av ekstremt fyldig gitarlyd og en trommis på høyoktan. Sammen blir den eksplosive blandingen ofte til et fyrverkeri.
Få ting slår et deilig live-album. Det som lar deg pirre borti konsertopplevelsen mens du sitter og koser deg i din egen stue. Det er imidlertid langt fra en selvfølge at det lar seg gjøre.
Når låter leveres i samme utgave som studioinnspillinger blir det fort gørr kjedelig, og er det for surt er det igjen for jævlig å høre på. Som gammel Alice Cooper-fan vet jeg alt om dette. Da snakker jeg ikke om platte «live-innspillinger» fra studio, men heller tvilsomme prestasjoner levert ufiltrert fra scenen – for så å festes på tape. Men herre min hatt hvor kul Cooper er live, når man er i salen.
Nok om det. Poenget mitt er at om ikke altfor mye må innom studio for å repareres, er balansegangen rimelig smal. I tillegg må, og dette er kanskje det viktigste av alt, produsentene sørge for et engasjerende lydbilde. Uten det spiller det liten rolle hvor hardt musikerne jobber.
På «Bonus Level 1» leverer både musikere og produsent. For å skape det kolossale lydbilde splitter Carlsen signalene fra sin Dusenberg baritone-gitar i tre retninger, hvor bassignalet blir tatt en oktav ned. På live-opptaket har i tillegg produsenten skapt ekstra magi ved å bruke to mikrofoner på begge gitarforsterkerne, hvor signalene forsinkes litt på én mikrofon til hver av forsterkerne. Dermed fylles lydbilde i både dybde og bredde.
Albumet består av syv velkjente Pil & Bue-låter og er spilt inn under sommerens festivaljobb på Alta Live. Duoen går heller ikke av veien for å improvisere underveis, dermed får flere av låtene nytt liv. Som eksempelvis «Fire» som har fått tre minutter ekstra her.
Samtidig som albumet ble sparket på markedet, ble også en konsertfilm fra samme spillejobb lansert. Dermed ligger mye til rette for solid hjemmehygge fremover mot jul.
Alt er likevel ikke bare tipp topp. Dette er et live-album, men publikumslyden er direkte tam. Selv om det ikke var 3000 publikummere på konserten, som Carlsen spøker om underveis, hadde jeg håpet på litt mer sprut fra den kanten. Jeg klarer heller ikke bestemme meg for om småpraten som er fanget opp av mikrofonene helt på slutten er en genial kuriositet, eller bare rart.
Foreløpig er albumet bare å finne på digitale plattformer, men så kult som duoen låter her, håper jeg på håndfaste utgivelser etter hvert også. På grunn av publikumslyden ble det ikke toppkarakter, men alt i alt et veldig bra livealbum.
5/6 | Freddy Ludvik Larsen
Utgivelsesdato 15. november 2024