Tirsdag 09.juli 2019
Thrashmetalens gudfedre Metallica besøkte nylig Göteborg på deres «WorldWired»-turné, for å promotere sitt tiende studioalbum «Hardwired… to Self-Destruct«, hvor de spilte foran 64,000 fans på Ullevi stadion. I publikum fant man mennesker i alle aldre, fra godt voksne som hadde fulgt Metallica fra starten, via mengder av tenåringer og helt ned til ferske rockefans, som 7-årige svenske prinsessen Estelle, som visstnok var til stede. Det er tydelig at Metallica’s publikumsappell ikke er nedadgående.
James Hetfield, trommis Lars Ulrich, gitarist Kirk Hammett og bassist Robert Trujillo inntok som vanlig scenen til tonene av Ennio Morricone’s «Ecstasy of Gold» før de sparket i gang med det dynamiske tittelsporet «Hardwired». Vi fikk flere nye låter utover i konserten, deriblant «Moth Into Flame» og «Halo on Fire». Metallica er ikke fornøyd med å belage seg på å kun servere klassikere, den nye skiva er godt representert i løpet av de to timene.
Et av høydepunktene i første del av konserten kom tidlig i form av «The Unforgiven» fra den selvtitulerte skiva, «Metallica» (1991). Denne låta fikk virkelig sitt eget liv i den enorme arenaen i det solen var i ferd med å gå ned, og Hetfields vokal kom virkelig til sin rett. Kveldens store overraskelse var deres tolkning av Ebba Grön’s «Staten och kapitalet». Metallica vet hvordan de skal sjarmere sitt lokale publikum, og Göteborg lot seg villig forføre. (Skal vi håpe på en Metallica-versjon av «Lys Og Varme» eller «Førarkort» i Granåsen på lørdag?!?)
Andre halvdel av konserten ble en parademarsj av bandets største låter, her trillet de ut den ene kraftsalven etter den andre: «One»; «Master of Puppets» (hvor Ulrich nærmest ødela slagverket sitt!); «For Whom the Bell Tolls»; «Creeping Death» og «Seek & Destroy». Solen sank omsider under horisonten og mørket inntok Ullavi. Exit light, enter night.
Ekstranumrene startet med nok en låt fra den nyeste skiva, «Spit Out The Bone» (Det var kanskje ikke akkurat den alle sto og håpet på!), før en nydelig og følsom versjon av «Nothing Else Matters». Mot slutten av låta zoomet storskjermenes kameraer inn på Hetfields gitarplekter. På tampen snudde han plekteret og åpenbarte teksten ‘Gothenburg 09.07.19‘ på baksiden, og publikum gikk dermed bananas. Igjen, de vet å sjarmere de lokale! Hetfield gikk deretter direkte inn i introriffet på aller siste låt, eposet som virkelig gjorde Metallica til et navn alle kjenner, og ikke bare metalfansen «Enter Sandman». Bandet samlet seg rundt Ulrich’s slagverk i det den avsluttende pyroen satte fullstendig fyr på Ullevi og til og med sikkerhetsfolkene sto og headbanget. James brølte i mikken «ARE YOU ALIVE?!» og publikum responderte bekreftende på det spørsmålet. Fullstendig kaos og fyrverkeri avsluttet aftenen.
Etter nærmere 40 år i bransjen er det tydelig at Metallica har en nærmest tidløs publikumsappell på tvers av kjønn og alder, og det er på scenen at dette gjør seg mest gjeldende. Gå ikke glipp av de i Granåsen i Trondheim nå på lørdag, 13.juli! 5/6.
Tekst og foto: Anne-Marie Forker