Karisma Records
‘Når Magic Pie slipper nytt album, stopper verden opp for å lytte!’ Ja, slik hadde det vært i en litt mer rettferdig verden… Slik jeg ser det er de blant dette landets aller beste band, men de synes stadig å gå under radaren hos de aller fleste andre enn de mest dedikerte progtilhengerne her til lands. Til alt hell har de dog en stadig økende status i internasjonale progkretser, og det med rette! Årets album er nummer fem i en svært jevn perlerekke, og denne gang serveres fem spor som totalt klokker inn på snaut 50 minutter. Ballet åpner strålende med «The Man Who Had it All», som setter groovet, med svinger innom både vals og atonalitet – og alt funker sammen i en høyere enhet. Maestro Kim Stenberg speller fletta av de aller, aller fleste, gjerne med en hånd på ryggen, og med supervokalist Eirikur Hauksson i front kunne resten av bandet sluppet unna med nært hvasomhelst. Saken er derimot; selv uten gitar og vokal hadde dette bandet fremdeles tatt rotta på de fleste, og med de utsøkt arrangerte låtkomposisjonene Stenberg stadig tryller fram, er det bare å henge seg på vogna og nyte alle krumspring underveis. Variasjonsspekteret er stort, og kvaliteten gjennomgående høy, uansett hvilke dynamiske veksler som settes inn. Like fullt, når en er forbi de fire første sporene, kommer hovedretten; The Hedonist – en 23 minutters reise gjennom alle elementer som gjør dette bandet så bra!
I stedet for at jeg lister opp f.eks. hvor godt sammensatt de forskjellige delene er eller hvor snedig arrangert og flott utført vokalharmoniene er skrudd sammen – hør sjøl, du blir neppe skuffet! Helt siden debuten og låta «Change» har jeg vært småsolgt på hvordan de får progrock til å groove så mye bedre enn så mange andre, og årets skive er nok et strålende musikalsk dokument fra Østfold. Nå; slutt å lese – ut og kjøpe med seg!
5/6 | Wilfred Fruke
Utgivelsesdato 30.august 2019