Lørdag 01.august 2020
Stormfestivalen er et skreddersydd korona-opplegg initiert for å gi trøndere livemusikk denne sommeren, og det hele avstedkommer utendørs i spartansk sjarmerende omgivelser på Fosenkaia.
Tim Scott ”Ledfoot” McConnell og Ronnie Le Tekrø, tidligere kjent som Skin & Bones, har gitt sporadiske konserter sammen. Nytt av året er imidlertid en kollaborert plateutgivelse, komponert og innspilt i Tekrøs studio på Toten, som lanseres i september.
McConnell har nyttet inneværende årtusen til å perfeksjonere en særegen klang og et unikt tonespråk, tuftet på gustenbleke blues-tradisjoner, effektuert med en tolvstrenggitar-teknikk evnet å overdra de skjøreste sørgesanger et symfonisk uttrykk. Tungrockeren Tekrø, som naturligvis er versatiliteten selv, opererer vanligvis langs andre stilmarker, og jeg var på forhånd forhippet spent på hvordan duoens fellesmusikalske prosjekt ville fremstå. Ikke mindre feststemt blir man idet Tekrø lar kunngjøringen falle om at de fattet den brave beslutning, kvelden i forveien, om å fremføre hele det nye albumet. Slik skal det være!
Det blir kjapt klart at McConnell sitter i det kompositoriske førersetet, men såpass sterke låter som publikum bys denne sommerlige Trondheimskvelden har han ikke tilvirket siden mesterverket ”13 Songs” fra 2005. Med unntak av én durmelankolsk låt midtveis i repertoaret oppføres kun tristesseforankret og klanglig storstilt musikk, kreativt og spissfindig kolorert av Tekrø, og bakket av kollega på synthesizer og basal perkusjon. Det klinger praktfullt, dramatisk, dynamisk nervepirrende og usigelig vakkert. Man kan knapt vente med å gjenhøre de nye komposisjonene i studiotapning…
Mot slutten av evenementet tilkommer et par Ledfoot-klassikere, som ”Hanging Tree” og ”Wicked State Of Mind”, som spontan-ekstensiveres i årvåken, patos-stenket samspillsynergi. Ledfoot & Tekrø utgjør en tilsynelatende kontradiksjon, men som danner en uforutsett høyere musikalsk enhet.
5/6
Tekst: Geir Larzen
Foto: Arne Hauge