Kategorier
Intervjuer Nyheter

Khold – Mørk norsk historie

«Du Dømmes Til Død» er Kholds åttende plate, og tar for seg 1800-tallets henrettelser i Norge. Fortsatt er det død og groovy black metal som gjelder. Trommeslager Sarke er opptatt av at Khold er et band man skal kjenne igjen når ny plate foreligger.

Jeg benker meg ned i stua til trommeslager Sarke, og bemerker at det er ganske så uvanlig at det går under to år mellom plater med Khold.

– Vi har vært i en god flyt. Forrige plate, «Svartsyn» synes vi ble veldig bra. Vi har gjort noen konserter og hadde fortsatt kontrakt med Soulseller. Så det ble bare naturlig å jobbe videre, både med ny musikk og å booke flere spillejobber. Så det at vi var i godt driv er egentlig svaret på det.

Svartsyn ble for øvrig nominert til Spellemannspris. Forrige gang de ble nominert var ved 2014’s «Til Endes». Det skal også sies at tre av gutta i Khold spilte i Sensa Anima som i sin tid vant en spellemannspris. Da blir jo spørsmålet om plate nummer åtte drar i hus nok en pris.

– Jeg vil si du får en Khold-plate. Du får det du tror du får. Det er kanskje litt farlig å si, men jeg tenker meg at «Du Dømmes Til Død» er mer catchy. Det er fortsatt mørkt og kaldt, men kanskje hakket mer tilgjengelig for lytterne. Plata har et godt driv, og vi er veldig fornøyde, og synes det har blitt en helstøpt plate.
– Det at man får det man forventer betyr at Khold ikke er et band som har stort behov for å eksperimentere.
– Utgangspunktet mitt er å lage Kholdmusikk. Og ta det vi har gjort før og gjøre det enda bedre. Og jeg tror jo det at en Kholdfan ikke finner dette kjedelige, for låtene er jo ikke like. I alle band finner man jo en del likt. Ut fra dette får nok folk sine egne favoritter. På hver skive hører jeg alle låtene blir nevnt som favoritter hos enkelte. Jeg er opptatt av å holde på stilen, men det kan likevel være sakte og tungt eller fort, og sånn sett variert. Det er mye groove, komp og fire flate, men det har jo AC/DC levd av i femti år.

– Som alltid er tekstene skrevet av Hildr. Blir låtene til ut fra tekstene, eller får hun et konsept eller platetittel å jobbe ut fra?
– Denne gangen ønsket vi en konseptplate, det fikk hun vite. Og døden passer veldig bra til Khold, det har vel ikke dreid seg om noen annet siden første plate. Men utover det styrer hun alt av tekster og innhold selv. Men død som tema ble vi enige om, også liker vi å holde oss i Norge.
– Og tekstene er sanne historier.
– Dette er henrettelser i Norge, helt opp til den siste henrettelsen. Alt fra hekseri til barn som dreper foreldre. Kjipe ting som leder til at man dømmes til døden. Hovedsakelig er historiene fra 1800-tallet, da det er disse som er bokførte og har vært gjennom en rettsak. Rare eller slemme folk som måtte bøte med livet i form av halshogging eller henging.
– Hildr skriver også tekstene til ditt andre band Tulus, som musikalsk er mer lekent og ikke så groovy og mørkt. Men kunne tekstene gått om hverandre i disse bandene?
– Det er ikke umulig de kunne gått om hverandre. Men i likhet med musikken så tenker jeg at tekstene også er mer lekne i Tulus. Det er kanskje ikke så mørkt. Kall gjerne tekstene der litt mer psykiske og mer eksperimentelle.

– På releasepartyet til «Svartsyn» sto bassist Crowbell i salen, mens Steinar Gundersen var ny mann på scenen, og nå bassist på «Du Dømmes Til Død».
– Crowbell har vært med lenge og har spilt mye kult, og Steinar fører den trenden videre. De er jo begge gode gitarister, men også dyktige på bass. Det er mye kul basspilling på nye plata. Han har hørt mye på de gamle skivene og fører den type spilling videre. Selv om han er en god gitarist har han spilt mye bass og har noen basser hjemme. Crowbell er i utgangspunktet ingen black metal fyr, og er ikke så glad i å sminke seg, så den eyelineren ønsket han å legge på hylla. Han har jo egne band i tillegg til å fortsatt spille med et par av oss i Tulus. Han har jobb og familie og da kan det bli mye, så måtte han sette streken et sted er nok Khold bandet som er minst hans greie.

– «Du Dømmes Til Død» (anmeldt her!) slippes med to omslag. CD-versjonen har et nærbilde av vokalist Gard, mens vinylen har et malt omslag.
– Vi synes at vinyl skal være litt eksklusivt. Er du samler og liker å ha både CD og LP, er det jo kult at det er to forskjellige covere.
– Men skal dere få et cover som skaper omtale i dag bør dere gå for AI generert kunst.
– Ok, sier du det ja? Ja, da får vi kanskje prøve det neste gang, hehe. Neida, Kjell Åge Meland har malt dette til oss, så dette er ekte saker.

Sarke spiller også i bandet som bærer hans eget navn, samt Tulus. Alle tre mer eller mindre plateaktuelle.

– Sarke kommer også med plate nummer åtte. Den er ferdig, og kommer i løpet av sommeren eller sensommeren. Tulus sin seneste har vært ute et år nå, så vi har litt spillejobber i forbindelse med den. Sarke spiller ikke live, men jeg synes nye plata blir bra. Ny Tulus er noe vi begynner å tenke på senere.
– Har noen av disse banda noen større prioritet enn andre?
– Nei, kommer den en forespørsel så blir det vurdert fortløpende uavhengig av band, og plater spilles inn når det er låter nok.
– Khold var blant bandene på den første Infernofestivalen, og er tilbake der i år. Utover året blir det også noen festivalopptredener hvor dere spiller med Tulus ene kvelden og Khold den andre.
– Det ser jeg frem til, og tror det blir ålreit. Det mest slitsomme rundt det blir vel at man må bruke noen ekstra kvelder på øving med begge band, men selve festivalene bekymrer jeg meg ikke for at skal bli slitsomt. Snarere tvert imot, når man først reiser kan man like godt spille begge kveldene.

Tekst: Ronny Østli
Foto: Morten Syreng