KScope
Klassisk skolerte Gleb Kolyadin utstedte et fantastisk soloalbum i fjor, hvor russerens progressive arvelodd, til de grader, ble konkretisert. Han er først og fremst pianist i duoen Iamthemorning, frontet av vokalist Marjana Semkina, som med ”The Bell” følger opp forjettende, dog uforløste ”Lighthouse” anno 2016. Hvorvidt Kolyadins sjangertranscenderende soloeskapade har gitt indirekte farge til sangsykliske ”The Bell” eller ikke, så stikker materialet vesentlig dypere enn ”Belighted” og ”Lighthouse”. Stilistisk foranlediges et sublimert amalgam av kammermusikk, folk, moderne rock og kunstpop, hvis taktilt intertekstuelle skyld favner både Tori Amos og Keith Emerson. Det gnistrende anslaget ”Freak Show” setter en underfundig-progressiv tone, rustet med fulltallig band og østligskalerte gitar- og saksofonsoli. Større fragmenter av skiva pleier duoens talent for høstlig, avdempet elegi, men endog lyriske forekomster som ”Blue Sea”, ”Song Of Psyche” og tonalt begivenhetsrike ”Six Feet” håndhever kompositorisk progresjon.
Folk-pop-nummeret ”Ghost Of A Story” og dramatiske ”Salute” sementerer ”The Bell”s rang som Iamthemornings klart tyngste løft. At utgivelsen angivelig omhandler menneskehetens ubrukelige forfatning legger ikke akkurat noen demper på humøret.
4,5/6 | Geir Venom Larzen
Utgivelsesdato 02.08.2019