Nuclear Blast
Blackened Viking heavy metal er ikke akkurat ukjent for oss nordmenn. Etter sin avgang i Kvelertak begynte kjapt vokalist Erlend Hjelvik skrive musikk, samt at han begynte å høre på metal igjen. Alt fra Dimmu Borgir til thrash og klassisk metal. Jeg vil tro Iron Maiden kan ha fått noen runder, for her er mye tostemt melodisk gitar. Og nettopp de melodiske gitarene er bærende elementer på dette debutalbumet. Jeg tenker også Running Wild noen ganger underveis. Blandet med black metal og nordisk mythologi kommer en annen referanse inn i bildet. Einherjer. Og ja, bakgrunnen fra det majestetisk vestlandet er slett ikke skjult. «Welcome To Hel» er en massiv og godt produsert plate, men likevel med et nakent og litt skittent lydbilde. «Fathers War» er et kremeksempel på sjangeren jeg nevner innledningsvis og en god åpningslåt. Mange har sikkert fått med seg «North Tsar» også, som med flere andre låter passer i denne kategorien. «The Power Ballad Of Freyr» og «Glory Of Hel» er tyngre og mer drivende. Selv har jeg veldig sansen for «Thor’s Hammer» og «Ironwood» som er veldig basert på klassisk heavy metal. Ikke så melodisk, men mer riffbaserte «Kveldulv» er også en stor favoritt. «Necromance» er ren heavy metal av den amerikanske sorten, ikke ulikt hva Slough Feg kunne gjort – noe som ikke er rart, med tanke på at Mike Scalzi, sammen med Matt Pike fra High On Fire, bidrar med vokal. (Sjekk ut ekstensivt intervju med Erlend Hjelvik i neste nummer av Norway Rock Magazine, i Narvesenhyllene den 08.desember!)
4,5/6 | Ronny Østli
Utgivelsesdato 20.november 2020