Torsdag 23.januar 2020
Geoff Tate farer for tiden omkring i Skandinavia med to Queensrÿche-perler i ermet. For kort tid siden turnerte Tate «Operation: Mindcrime»; denne gangen står forgjengeren og etterfølgeren – nærmere bestemt «Rage for Order» og «Empire» – for tur. Det er en vital og tonesikker Tate vi bevitner. Synd er det da at mannskapet han trekker på ikke helt håndterer materialet.
Bandet til Tate gjør seg i grunnen ikke bort; musikerne lyder sultne, og står således i kontrast til flere av de slitne gubbene vi dessverre ser mer og mer til i tungrockskogen. Imidlertid har de mye å leve opp til, ikke minst fordi «Rage for Order» og «Empire» i nesten like stor grad som strukturene handler om tekstur, avlevering og samspillsynergi.
Byscenens lokaler leverte kurant lyd denne kvelden, iallfall låt det bra der undertegnede stod, noen meter foran miksepulten. Å ikke spille for høyt er nøkkelen til å lykkes på Byscenen. Tate og kompani klarte å skape et godt trykk uten at det gikk på bekostning av et oversiktlig lydbilde.
«Walk in the Shadows», «Surgical Strike», «I Will Remember», «Screaming in Digital» og «Empire» – alt fra «Rage for Order» og «Empire» ble spilt, i tillegg til glimrende «Eyes of the Stranger» fra den evige klassikeren «Operation Mindcrime». Det er umulig å krangle med dette materialet, og når Tate leverer såpass godt på vokalfronten får man åndelig næring. Det er forbausende få vorter på 61-åringens røst. Nettopp derfor er det så irriterende at akkompagnementet mangler autoriteten låtene faktisk gjør krav på.
Et gjenforent Queensrÿche vil ikke være mulig å se på Byscenen. Så når alt dette er sagt var det fint å oppleve en kjempe som Geoff Tate i intime, hyggelige lokaler.
La oss kalle dette en skrekkblandet fryd. Anmeldelse av konserten bandet holdt i Göteborg forrige helg kan leses her. 4/6
Tekst: Bjørn David Dolmen
Foto: Kjell Solstad