Torsdag 12. oktober 2017
Bandet Enslaved trenger ingen introduksjon når det gjelder norsk ekstremmetall. Men derimot har den musikalske retningen som Enslaved har tatt sakte men sikkert for hvert album de siste årene vært svært nytenkende og spennende. Lydbildet er en perfekt blanding av post ekstrem- og svartmetall, med progressive elementer. Dette vil jeg si er en unik musikalsk kombinasjon som Enslaved håndterer helt spesielt ved å ha så dyktige musikere i Ivar Bjørnson, Grutle Kjellson, Ice Dale, Cato Bekkevold og det nye bandmedlemmet Håkon Vinje. For hvert eneste album har de forsterket den progressive delen, men samtidig ivaretatt det unike og klassiske lydbildet som Enslaved alltid har vært kjent for.
Kveldens konsert på Blå skulle markere utgivelsen av deres fjortende studioalbum ved navn “E”. Forventningene mine til både denne konserten og albumet “E” var skyhøye, etter å ha hørt deres to siste singler “Storm Son” og “The Rivers Mouth”, samt fordi de leverte et mesterverk av et album på deres forrige utgivelse “In Times”.
Konserten startet helt identisk som det nye albumet “E”, med låta “Storm Son”. Starten kunne ikke vært bedre, fordi denne sangen rett og slett er helt fantastisk, både med tanke på oppbyggingen, de progressive elementene og det at det er en lang låt på nærmere 11 minutter. Dette satte en høy standard for resten av kvelden.
Videre fikk vi servert noen skikkelig gode klassiske låter som “Roots Of The Mountain” og “Return To Yggdrasil”. Begge disse låtene ble spilt feilfritt og det var en fryd å se samspillet mellom gitaristene Ice Dale og Ivar Bjørnson, og Grutle sin rivende stemme og autoritære bass. Grutle Kjellson er en sjarmerende og morsom frontmann, han hadde jevnlig kontakt med publikum og ved et par anledninger kom han med humoristiske kommentarer som fikk hele Blå til å le. Dette liker vi, legendariske metallmusikere som ikke tar seg selv høytidelig. Det skal også sies at nykommeren i bandet, Håkon Vinje (keyboard og vokal), faktisk er ett år yngre enn selve bandet, men hans innflytelse på lydbildet innfridde mer enn forventet – spesielt i refrengene han synger på under setlistens fjerde låt “The Rivers Mouth”. Han passer perfekt inn i bandet med tanke på hans stemme og scenetilværelse.
I andre halvdel av konserten fikk vi servert fire sterke låter, to fra eldre album som “Convoys to Nothingness”, “Vetrarnótt”, og “One Thousand Years” som er fra nest siste album. Disse ble etterfulgt av kveldens siste låt “Sacred Horse” fra det nye albumet. Låtene ble utført med høy kvalitet, og man kunne både kjenne og se hvor stor spillglede det var på scenen. Scenen på Blå er ikke stor og kombinasjonen med at publikum kan stå så nær sine helter på scenen skaper en veldig spesiell stemning og man har veldig god kontakt med bandet. Det var lett å forstå at både publikum og bandet storkoste seg denne kvelden for å feire slippet av “E”!
En trommesolo fikk vi også, mesterlig levert av Cato Bekkevold, noe som Grutle gjorde narr av i ettertid ved å lese det opp fra setlisten når trommesoloen var ferdig. Enslaved avsluttet kveldens solide konsert med eldre klassiske låter som “Allfadr Odinn” og “Isa”.
Forventningene mine før kveldens konsert var skyhøye, men heldigvis ble de også innfridd på beste vis, på Blås velkjente intimscene med topp stemning. Musikalsk leverte Enslaved låter godt spredd fra tidligere verk, samtidig som vi fikk høre tre helt nye låter som bandet leverte med meget høyt nivå, til tross for at det var første gang de spilte dem live.
Enslaved sin musikk representerer det perfekte episke eksperiment. Eklektisk og energisk, men likevel elegant. Og med denne konserten beviste de igjen hvorfor de er blant verdens beste til å skape en overlegen blanding av progressiv og hard metall. Og deres materiale låter like bra live som på skive. Enslaved fortsetter både å utvikle seg og imponere oss – både på hvert nye album og ved hver konsert. Dette var progressiv ekstremmetall på sitt aller beste.
5/6 | Arash Taheri
Foto: Arash Taheri