Kategorier
Skiver

Cavalera | Schizophrenia

Fjorårets store overraskelse var nyinnspillingene av Sepulturas «Bestial Devastation» og «Morbid Visions». Uten å vanligvis finne noe glede i nyinnspillinger, så var dette så fett at skivene er blitt spilt ganske så ofte. Når «Schizophrenia» ble annonsert tenkte jeg at nå får det vel snart greie seg.

Nuclear Blast

Fjorårets store overraskelse var nyinnspillingene av Sepulturas «Bestial Devastation» og «Morbid Visions». Uten å vanligvis finne noe glede i nyinnspillinger, så var dette så fett at skivene er blitt spilt ganske så ofte. Når «Schizophrenia» ble annonsert tenkte jeg at nå får det vel snart greie seg. Allerede i 1987 var denne et solid løft fra «Morbid Visions» året før når det kom til musikalske ferdigheter, arrangering av låtene og ikke minst lyd. Også denne gangen er bandet tro mot originalen når det kommer til låtene og omslaget. En detalj som de lyse tammene til trommis Iggor er på plass. Første låt etter introen er naturligvis «From The Past Comes The Storms». Til denne har det kommet en animert video, men det jeg legger merke til på denne er den distinkte riffingen. Dette er sylskarpt, og jeg begynner å skjønne hvorfor de ønsket å gjøre denne plata på nytt. Det låt litt mer sølete på åttitallet og jeg hører de nå får til hva de ønsket å prestere originalt. Det samme gjelder gitarsoloen på denne, og ikke minst åpningen av «Escape To The Void». Soloene har sin opprinnelige base, bare langt bedre spilt. Leadgitarist på denne nyinnspillingen er Travis Stone, mens Max Cavaleras sønn Igor Amadeus spiller bass, slik han gjorde på fjorårets nyinnspillinger. Ja, så er det selvsagt brødrene Max, på gitar og vokal, og Iggor Cavalera på trommer. Nok en gang må jeg innse at Cavalera har levert en kul nyinnspilling, selv om det nok var sensasjonsentusiasmen som løftet fjorårets skiver til enda et poeng. (Vi har for øvrig nylig tatt en prat med Max Cavalera, og hva han hadde på hjertet kan du lese i juni-nummeret vårt, som er ute i neste uke! Bestill det her!)

4/6 | Ronny Østli

Utgivelsesdato 21. juni 2024