Frontiers
Stephan Lill og Andy Kuntz er nok mest kjent for sine eskapader med progmetal-bandet Vanden Plas, men driver også med mer straight metal, og er nå klare med debuten av prosjektet All My Shadows. Lill har en teft for fengende gitarriff og melodier, og med Kuntz på laget, er det duket for catchy hooks og iørefallende melodilinjer. Det store spørsmålet blir jo selvfølgelig om dette prosjektet oppleves som ei Vanden Plas-skive uten de progressive elementene, all den tid både Lill og Kuntz har sine særegne elementer, og vi må nok først som sist påpeke at, jo, det gjør det. Spesielt med tanke på at Stephans bror Andreas Lill spiller trommer på skiva, akkurat som han gjør i Vanden Plas. Vi er altså oppe i 60% av moderbandet (eller skal vi bare kalle det broderbandet, kanskje), og det er også en del progressive elementer i denne skiva, så veien er kort fra All My Shadows til Vanden Plas, men vi skal faktisk ikke gi de det glatte lag uansett, for det låter friskt og inspirert.
Som tidligere nevnt, er Stephan Lill en dreven ringrev på gitarriff, noe han viser også her. Det som kanskje er platas sterkeste kort, er jevnheten, for det er ingenting som oppleves som svakt, verken i det kompositoriske, gjennomføringen, eller produksjonen. På den annen side er savnet etter den eller de låtene som virkelig får nakkehårene til å reise seg litt for fremtredende på «Eerie Monsters», for det er ingen låter som virkelig stikker seg ut, kanskje sett bort fra sistesporet «All My Eerie Monsters», der bare tittelen trigger nysgjerrigheten til videre lytting, og balladen «Farewell», som treffer en liten nerve i mitt ballade-elskende øre. Stephans gitarsolo her er virkelig av den sterke sorten, og melodilinja er nydelig.
Det soniske bildet er hakket for nært Vanden Plas, uansett hva Kuntz og Lill måtte påstå, for dette er låter som i og for seg hadde glidd enkelt inn i ei Vanden Plas-skive, om enn ikke på samme utgivelse. Duoen har nevnt navn som Whitesnake, Ozzy og Dokken, og ånden av 80-tallet som inspirasjon, og kanskje er det baktanken, men uttrykket heller i stor grad mer til et mer moderne lydbilde, uten at det skal være til forkleinelse for bandet.
4/6 Jan Egil Øverkil
Utgivelsesdato 17. februar 2023