Ayreon | The Theater Equation

Inside Out

I hele diskografien til Arjen Lucassen står nok «The Human Equation» som det mest lettilgjengelige albumet. Romvesener og fjerne galakser var byttet ut med en historie folk flest faktisk kunne forstå. Platen hadde også en rekke kjente, så vel som ukjente gjesteartister, som gjorde en utmerket jobb. Det er kort oppsummert et veldig viktig album. Hans tidligere manager, Yvette Boertje, kom i 2011 opp med ideen om å gjøre rockeoperaen om til en musikal. Lucassen ga sitt samtykke og hjulene var i gang.

Aktørene i den lokale teatergruppen ble en etter en erstattet av originalartistene og før de visste ordet av det var det hele blitt en stor hyllest til Ayreon. Det sier sitt når Anneke van Giersbergen erstatter Mikael Åkerfeldt i rollelisten. Fallhøyden vokste med forventningene og da vi sist snakket med godeste Lucassen var han selv skeptisk til å utvide musikalen til mer enn de få forestillingene som var planlagt. De som fikk med seg disse eksklusive forestillingene er heldige, for dette er noe av det beste jeg har sett i sitt slag. En så enkel sceneproduksjon dominert av klassevokalister uten skuespillererfaring er helt unikt. De to aktene er like mye underholdende som spektakulære. Det er for eksempel for første gang fremført en vellykket liveversjon av «Love», hvor Irene Jansen gjør en kjempejobb.

Den største overraskelsen er kanskje hvor godt James LaBrie går inn i hovedrollen. Jeg har avskrevet Dream Theater i mange år, men må vel nesten gi dem en ny sjanse. Gledelig er det også å se bandet, som stort sett består av faste gjengangere på mange av platene til Lucassen. Tror nok spesielt fiolinist Ben Matho og fløytemagiker Jeroen Goossens er glad for å endelig få fremføre sine mange virtuose bidrag på en scene. Rapperen Wudstik viste seg under innspillingen av «01011001» å være stor fan av «Human Equation», og har overtatt Lucassens rolle som Best Friend.

Skal jeg være en liten smule kritisk, så må det vel være til Michael Mills, som med sin fantastiske stemme oversynger til tider. Selv om du kan synge over fem oktaver, så betyr det ikke nødvendigvis at du må gjøre det. Men han gjør for all del en kjempeinnsats. Om du er redd musikalsjangeren leder deg til homofili, så tør jeg nesten påstå at denne forestillingen er verdt det. Løp og kjøp!

6/6 | Stig Rune Robertsen

Utgivelsesdato: 17.06.2016