2. desember 2017
«Back On The Lash»-releasefest med live showcase
Livewire/Cargo Records UK
En håndfull spesielt inviterte journalister, fans og bransjefolk er i kveld samlet for en spesiell showcase i forbindelse med utgivelsen av det nye albumet til Warrior Soul, «Back On The Lash». Det hele finner sted på The Joint i London, og vil vise seg å bli et intimt, nært og personlig møte med den beryktede Kory Clarke og bandet hans. Stemningen er til å ta og føle på. Veggene er dekorert med Clarkes unike kunstverk, som rammer inn den delen av rommet som fungerer som scene.
Besetningen er noe annerledes enn ellers, ettersom Michael Branagh (trommer) og Stevie R. Pearce (gitar) dessverre ikke kunne bli med på hele turnéen denne gangen. Som vanlig er Christian «Over The Limit» Kimmett med på bass, mens Miguel Martins (som også spilte på albumet) står for gitarspillet og John Besser, fløyet inn fra USA for turneen, sitter bak trommesettet.
Denne utgivelsen er det første studioalbumet fra Warrior Soul siden kritikerroste «Stiff Middle Finger» fra 2012 – ingen enkel sak å toppe.
Når alle omsider har fått stilt seg godt til rette, selvfølgelig med noe godt i glasset, tar bandet til scenen. Gitaristen begynner å spille åpningssporet på plata, «American Idol», og den følelsesdrevne vokalen til Clarke slutter seg til melodien. Hele publikum står som bergtatt idet introen fader inn i neste låt, og bandet har oss i sin hule hånd.
Kory Clarke er kjent for sine energiske liveopptredener, så det kommer ikke akkurat som noen overraskelse at han er i fyr og flamme i kveld. Men denne gangen er det som om noen har tømt en hel tank med bensin på bålet. Måten han uttrykker teksten på, lidenskapen som puster nytt liv i de eldre låtene, den rene drivkraften bak det hele, gjør det klart og tydelig at noe har vekket villdyret i KC.
Settet byr på en kraftpakke fra det nye albumet, som tydelig viser Clarkes talent som låtskriver. Det er ingen hemmelighet at mannen er en ekte ordsmed, og at han har noe på hjertet. Og man skulle kanskje tro at stemmen ville være det første til å ryke etter 30 år med aktiv dyrking av rock’n’roll-livsstilen… Vel, i kveld beviser han hvor feil man kan ta. Den nedstrippede produksjonen i lokalet understreker raskt at det ligger teknikk, lidenskap og rå makt bak den unike, hese stemmen hans.
Når det gjelder resten av settet, får vi servert forventede klassikere som «Wasteland, Downtown» og en skjellsettende versjon av «Love Destruction». Overraskende nok blir vi også unt et par sjeldent spilte perler, som «Ghetto Nation», «Ass Kickin ‘Rock n’Roll» og «Burning Bridges». Kort sagt, et variert sett hvor låtene følger hverandre naturlig, samtidig som de er fleksible nok til å bytte ut låter underveis for å skreddersy settet etter stemningen i lokalet.
Prestasjonen til resten av bandet er heller ikke til å kimse av. De jevne, harde trommeslagene til John Besser fungerer perfekt sammen med de buldrende basslinjene til Kimmett, mens gitarspillet til Martins danner det melodiske landskapet som bringer alt sammen.
Samspillet mellom frontmannen og bandet, og publikum, er gjort med glimt i øyet – fullstendig uanstrengt og genuint – noe som gjør konsertopplevelsen desto bedre. Og med en såpass solid spilleliste og energisk fremførelse, ville man ikke tro at dette var den nest siste datoen på UK-turneen deres.
Har du sett Warrior Soul tidligere, vet du at du har en intens opplevelse i vente, men i kveld har det virkelig gått over all forventning. Bandet og låtene har fått en ny giv, både instrumentalt og vokalmessig, samt når det gjelder låtskrivingen på den nye plata.
Når jeg sitter og lytter til den nyanskaffede plata i ettertid, er det vanskelig å høre de siste ordene til den aller siste sangen, «That’s How We Roll»; «can’t save rock n’ roll, can’t save rock n’ roll …» uten å tenke at det ikke er for sent allikevel. Warrior Soul er klare for en festivalsommer uten like, og du anbefales på det sterkeste å få dem med deg. Kjøp plata i dag.
Hilde Chruicshank
Foto: Chris Martin