By Norse Music
Det gror godt og uopphørlig på den melankolsk-nordiske gren av populærmusikktreet. Svensk-norske Kalandra skilter med to forutgående album, samt et par EP-slipp som spenner over ti år. Deprimerende nok er kvartettens mest populære innspilling en Wardruna-tolkning. Kvalitativt er det lite ved «A Frame Of Mind» som gir grobunn for sammenligning med nevnte band, annet enn at de deler et særnordisk etos. Kalandra innvoterer høyst moderne elementer i uttrykket, som spenner fra elektronisk pop og folkemusikk, til gitardrevet, symfonisk rock. Årets album utmaler berøringspunkter med en skog av substansielle utøvere, det være seg Pale Forest, Susanne Sundfør, Muse, Urga eller Porcupine Tree, og burde øve sjeldent bred appell. Katrine Stenbekk fronter materialet med innlevelse, teknisk suverenitet og gratie, og beveger seg fra sart intimitet til det eksplosive med største selvfølgelighet. Maksimumstrukturerte «I Am» danner et optimalt anslag av gjennomgripende sterke melodilinjer, smarte akkordprogresjoner og dynamisk utnyttelse, klangrikt oppført med akustisk gitar, dramatisk klaviatur, elektronisk ornamentikk og øsende rockekomp overdratt smak av Tool. Det er i grunnen sådan materie man skulle ønske både Helene Bøksle og Ingebjørg Bratland syslet med, men det blir en digresjon.
Mørkskodd kirkelige «Are You Ready?», drone-ritualiserte og forførerisk forstyrrende «Bardaginn», samt østlig-tonale «I’ll Get There One Day» ikke bare sementerer karrierens hittil tyngste musikalske løft, men borger liketil for en varietet man unner full kommersiell uttelling.
4/6 | Geir Larzen
Utgivelsesdato: 13. september 2024