Onsdag 30. oktober 2024
Noen fikk kanskje gleden av å se Future Palace varme opp for Electric Callboy på Rockefeller i 2023. For oss som var litt mer opptatt av å vorse før Electric Callboy den dagen, var det en glede å få bandet tilbake til Oslo og endelig få sett dem. Med tre album ute spilte bandet et cirka 1,5 timers langt sett med 16 låter, blant annet en akustisk versjon av deres låt “Lately” og den mer poppete låta “Decarabia”. Variasjonen av låter og setlisten var solid!
Jeg har jo alltid sagt at jeg setter pris på når bandet interagerer med publikum, men det blir kanskje litt for mye av det gode med introduksjoner av låtene under konserten. Det kunne nesten føles noe hakkete ut her og der, spesielt hvis man ønsker å forsvinne litt i musikken. Vokalist Maria Lessing tar derimot opp viktige temaer om depresjon og toxic forhold, og forteller entusiastisk om noe av historikken til bandet under konserten.
Konserten var ellers stødig og tok seg opp mot midten av settet, og publikum blir mer med under låter som “Panic Paralysis” og “Amethyst”. Jeg må selv si at jeg foretrekker deres mer tunge låter, hvor Maria leverer. For hvis det alltid er en ting som imponerer så er det en dame med rå vokal, og publikum digger det også.
Mot slutten av konserten spilles “Heads Up”, som har vært på repeat i en av mine lister de siste årene og avsluttes med låten “Paradise”. Moshpiten går fortsatt, og jeg vil gi skryt til publikum for å holde energien like høyt oppe som alle tre band som spilte på scenen denne kvelden.
Og oppvarmingsbandene – Revnoir og Our Promise gjorde også sin jobb denne kvelden. Det skulle ikke stå på å få publikum i gang før Future Palace gikk på scenen, og jeg kommer definitivt til å følge begge band videre.
Jeg straffer meg selv litt nå for å ikke ha fått med meg Future Palace på Rockefeller i 2023. For jeg hadde digget å sett bandet i et større lokalet med et større publikum, men med tanke på at bandet kun har holdt på i 6 år – så er det ikke umulig at jeg en dag får se dem igjen! 3.5/6
Tekst: Anya Ferguson Rønningen
Foto: Anne-Marie Forker