Frontiers
First Signal ga ut sin debutskive i 2010, og var det første prosjektet fra vokalist Harry Hess etter at hans Harem Scarem opprinnelig la inn årene i 2008. Den gang hadde bassist og produsent Dennis Ward overoppsyn, med bidrag fra Martin-brødrene, Erik Mårtensson og Robert Säll på låtskriversiden – og det var en kanonskive som har fått kultstatus i AOR-kretsene.
Når det neste kapittelet i First Signal nå skrives, er det den svenske produsenten og trommisen Daniel Flores som har tatt over Wards rolle, mens det unge talentet Michael Palace håndterer strengeinstrumentene. Harry Hess leverer en strålende vokalprestasjon – den mannen synger bare bedre og bedre for hvert år! Musikalsk er dette nok en gang høykvalitets AOR tuftet på de to første Harem Scarem-skivene, som begge regnes som klassikere innen sjangeren.
Og åpningssporet “Love Run Free” demonstrerer kjapt og effektivt hva som kommer de neste 48 minuttene – en 80-talls keyboardintro og stratofæriske gitarer før Hess’ inderlige stemme kommer inn, og et refreng som løfter det hele til himmels. Dette er melodiøs rock rett fra læreboka, som AOR-fansen kommer til å sluke rått. Og det dabber ikke av med det første heller. “Still Pretending” er en pop/rocklåt med et klister av et refreng, “Love Gets Through” hamrer inn poenget med nok et monsterrefreng, “Broken” er skivas første ballade, med et refreng som borer seg fast i hjernen… du skjønner tegninga?
Frontiers er virkelig i siget med kanonbra skiver i denne sjangeren i år – etter Nordic Union, Treat, The Defiants og Vega (som Harry Hess også var involvert i, som produsent) føyer denne seg pent inn i rekken av helt essensielle kjøp. Det gjenstår å se om dette bare er et rent studioprosjekt, eller om det blir muligheter for å se First Signal på en scene – vi tipper det første, dessverre.
5/6 | Geir Amundsen
Utgivelsesdato: 03.06.2016
Les også intervjuet vi gjorde med Harry Hess og Harem Scarem i 2013.