Kategorier
Nyheter Skiver

Martine Kraft | Huldreblod

Det er flere måter å imøtegå eklektisk musikk på. Sjangertro vattnisser vil aldri erkjenne verdien av å kombinere eksempelvis hardingfele og elektrisk gitar, men det er deres eget problem. Martine Kraft, eller Lund Hoel som hun engang het, skritter upåvirkelig nærmere kunstnerisk forløsning som folkrocker.

Enger Music

Det er flere måter å imøtegå eklektisk musikk på. Sjangertro vattnisser vil aldri erkjenne verdien av å kombinere eksempelvis hardingfele og elektrisk gitar, men det er deres eget problem. Martine Kraft, eller Lund Hoel som hun engang het, skritter upåvirkelig nærmere kunstnerisk forløsning som folkrocker.

”Huldreblod” åpner med en fantastisk tittelkomposisjon av inntagende feleostinater, messende vokal, lekker gitarsoli og virkningsfull barokkorgelpastisj; dermed er lista plassert høyere enn sist. Ouverturen, jeg nekter å betrakte stykket annerledes, følges fint opp av eksplosive ”Sølje”, som tangerer savnete Gåte i dynamikk. Tonen er generelt røffere og mer insisterende enn sist, og når et samlet repertoar innestår Krafts hittil ypperste komposisjoner, oppført av glimrende instrumentalister, da er det godt å være sjangerhatende musikkelsker.

Øvrig vektede, moderne folkrocktriumfer teller progressive ”Villvind”, dusemente ”Når Dagen Hviler”, teatralske ”Djeveldans” – i flott prolongasjon av ouverturen – og nærmest metalliske ”Nidhogg”. Martine Kraft har med ”Huldreblod” gjort sitt desidert beste album.

4,5/6 | Geir Larzen

Utgivelsesdato: 11.05.2017