Karisma Records
Med fiolin og bratsj som velintegrerte besetningskomponenter, samt øre for organiske arrangementer, gestalter Meer en musikalsk personlighet, hvilket må sies å utgjøre en høyt skattet egenskap i 2024. Bandets tredje plate innestår seksti minutter av melodiøs, fengende og velnært popmusikk, utsøkt eksekvert og nesten fandenivoldsk smart strukturert. I likhet med forgjengeren plasseres høydepunktene tidlig i plateutlegget. «Chain Of Changes» gis dunkel, symfonisk intonasjon, men etablerer forøvrig et temposterkt åpningsritt av orkestrert og rocka western-elegi, hvor uforutsette kantringer og sirlige omskrivninger i harmonikk lurer rundt hver kaktus. Skumrende «Behave», undertegnedes favoritt, kombinerer synthpop med smektende teaterrock, lik et abstrus møte mellom Susanne Sundfør og Rufus Wainwright, overdratt symfonisk forse som kulminerer i fyrverkerirefreng. Tonespråklig påminner ikke Meer ovennevnte artister; likheten hviler på en kunstnerisk attityde kontra hva som bør få lov til å definere såkalt populærmusikk.
Dynamiske «To What End» og «Today Tonight Tomorrow», lokalisert midt i programmet, samt den dramatiske finalen «This Is The End», hvis progressive crescendo av jazzrock, Abba, Rainbow og Ours svarer for albumets ypperste enkeltpassasje, konsoliderer Meers stilling som seriøse pop-smeder. Selv mindre interessante plateforekomster er verdt din tid på rent håndverksmessig grunnlag.
4.5/6 | Geir Larzen
Utgivelsesdato: 23. august